Schoenen in de ijskast

Omgaan met dementie bij klanten

Omgaan met dementie bij je klant

Deze opleiding neemt de poetshulp mee, op een ontwapenende en humoristische wijze, in de wereld van dementie.

Geen ingewikkelde theorieën maar wel praktische tips direct gelinkt aan werkorganisatie en structuur, werkmaterialen, poetstechnieken en veiligheid.

Met een warme zorg naar de klant en een beschermende zorg naar zichzelf.

Professioneel blijven in noodsituaties

  • Je kan aangeven wanneer een situatie niet pluis is
  • Je kan je werkorganisatie aanpassen aan je demente klant
  • Je kan communiceren met een demente klant
  • Je kan een aantal benaderingswijzen van demente klanten toepassen
  • Je bent in staat tot goede zelfzorg, je kan hulp vragen en je kan goed rapporteren.

Inhoud

  • Werkorganisatie en structuur bij demente klanten
  • Oorzaken en uitingsvormen van dementie
  • Communicatie met demente klanten
  • Benaderingsvormen
  • Zelfzorg, hulp vragen en rapporteren

Methodiek

  • PowerPoint en filmfragmenten bevatten de noden en wijzigingen in het omgaan met demente personen
  • Oorzaken en uitingsvormen komen aan bod via leergesprekken en het uitwisselen van ervaringen
  • Simulatiespel en gevalsmethode worden gebruikt om de communicatie aan te leren
  • Via casusbespreking wordt de werkorganisatie besproken
  • Via tips , voorbeelden en oefeningen wordt het belang van zelfzorg , hulp vragen en rapporteren uitgelegd.

Praktische info

Geschikt voor huishoudhulpen.

Duur

2 dagdelen van 3,5 uur

Groep

Maximum 15 deelnemers

Locatie

In uw organisatie of op een gehuurde externe locatie in stad of gemeente naar keuze.

Prijs

Via subsidies VVSG.

Geen lid? Neem dan contact met ons op.