Poetsen bij een palliatieve klant

Palliatieve zorg is zorg voor het leven

Poetsen bij een palliatieve klant

Daar sta ja dan als huishoudhulp bij een palliatieve klant.

Hoe moet je hiermee omgaan, wat precies kan en mag ik zeggen en doen…?

Het helpen van deze zorgklant is een heuse uitdaging.

Angst en weerstand vervangen we door warme goesting in de hulp voor deze klanten.

We leren onze klant aangepaste hulp te bieden en krijgen heel wat tips en tricks die ons hierbij kunnen ondersteunen.

Gepast communiceren en werken bij een palliatieve klant

  • Je kan communicatietechnieken gebruiken om warm en gepast met de palliatieve klant te communiceren.
  • Je begrijpt de invloed van de directe omgeving van de klant
  • Je kan het verband leggen tussen eigen handelingen en het gedrag en het resultaat
  • Je kan tips en adviezen gebruiken om beter om te gaan met de palliatieve klant
  • Je bent je meer bewust van de invloed van de opgedane kennis op je eigen functioneren.

Inhoud

  • Begrippen palliatieve en warme zorg
  • Communicatie met de palliatieve klant en familie
  • Werkorganisatie en directe leefomgeving
  • Onderhoud en herkennen van medische hulpmiddelen
  • Wanneer en aan wie vraag ik om (dringende) hulp?

Methodiek

  • Aan de hand van leergesprekken komen we tot enkele basisbegrippen
  • Rollenspelen met casussen over communicatie met klant en familie
  • Groepsopdracht en puzzelspel worden gebruikt om het te hebben over werkorganisatie
  • Belevingstafel met medisch materiaal om hulpmiddelen te leren herkennen en onderhouden
  • Via een leergesprek wordt uitgelegd hoe en bij wie ondersteuning kan ingeroepen worden.

Praktische info

Geschikt voor huishoudhulpen.

Duur

2 dagdelen van 3,5 uur

Groep

Maximum 15 deelnemers

Locatie

In uw organisatie of op een gehuurde externe locatie in stad of gemeente naar keuze.

Prijs

Via subsidies VVSG.

Geen lid? Neem dan contact met ons op.