Vlekkeloos communiceren

Communicatievaardigheden voor huishoudhulpen.

Als startende huishoudhulp is het steeds een opdracht een massa informatie en kennis te verwerven in korte tijd.

DEEL 1

Je komt plots in contact met vele diverse mensen en iedereen heeft wel iets te zeggen. Maar hoe reageer je hier op, hoe luister je, waarop moet je letten en wat antwoord je best in bepaalde situaties? In deze praktijkgerichte opleiding leren de huishoudhulpen hoe te communiceren. Ook het belang en het voordeel van een goede communicatie wordt geoefend. Na deze opleiding kunnen huishoudhulpen aan de slag met de praktische tips en tricks die direct toepasbaar zijn op de werkvloer.

DEEL 2

Daarna blijft het steeds een uitdaging om op een goede manier te communiceren met de klant en met de leidinggevende. Hoe ga je op een goede manier communiceren met de klant en met de leidinggevende? Hoe ga je om met en hoe geef je feedback, wat en hoe rapporteer ik aan mijn leidinggevende? Soms evident vanuit het standpunt van de leidinggevende en de klant maar niet altijd duidelijk en haalbaar voor de huishoudhulp. Tijdens deze training oefenen we a.d.h.v. dagelijkse situaties en leren we onze saboteurs kennen die een goede communicatie in de weg staan. Ons eigen assertiviteitsprofiel wordt in kaart gebracht en toegepast binnen het werkkader. Deelnemers verlaten deze training met een persoonlijk en praktisch actieplan vol met tips en tricks.

Inhoud

  • Juiste vragen stellen
  • Actief luisteren
  • Feedback geven
  • Kritiek ontvangen
  • Assertiviteit – sub-assertief en agressief

Methodiek

  • Visuele voorstelling van de communicatiecirkel en bespreking
  • Aan de hand filmmateriaal / opdrachten komen we tot de begrippen verbale en non-verbale communicatie
  • Via film of foto gaan we observeren en interpreteren
  • Via leergesprek en casussen vanop de werkvloer worden de beïnvloedende factoren duidelijk
  • Via spelvorm leren de deelnemers de juiste vragen te stellen
  • Luisterspel leidt tot actief luisteren
  • Feedback geven wordt aangeleerd via leergesprek en spel
  • Rollenspel dient om te leren omgaan met kritiek
  • Via tests en casusbespreking wordt gekomen tot de begrippen assertief – sub-assertief en agressief

 

Resultaat

DEEL 1

  • Je kan de communicatiecirkel uitleggen
  • Je kan onderscheid maken tussen verbaal en non-verbaal communiceren
  • Je kan observeren en interpreteren
  • Je kan actief en empathisch luisteren
  • Je kent de beïnvloedende factoren van de communicatie.

DEEL 2

  • Je kan de juiste vragen stellen
  • Je kan actief luisteren
  • Je kan feedback geven
  • Je kan kritiek ontvangen
  • Je kan assertief reageren.

Groep

Minimum: 6 deelnemers

Maximum: 12 deelnemers

Locatie

In uw organisatie of op
een gehuurde externe locatie in
stad of gemeente naar keuze.

Prijs

€ 625 / 4u / groepsopleiding / incompany

€ 100 / 4u / deelnemer / open aanbod 

Duur: 2x 1 dagdeel van telkens 3uren – kunnen afzonderlijk geboekt worden

Prijs inbegrepen: BTW, verplaatsing en didactisch materiaal

Subsidiëring  Opleidingsfonds – en Vorm DC (erkenningsnr deel 1: E954 – °19/09/2014 )
(erkenningsnr deel 2: E 1038 – °06/01/2015 )

Praktische info

Geschikt voor huishoudhulpen werkzaam
in de dienstencheque sector.