Hoe krijg ik het gezegd …
Verbindend communiceren.
Als medewerker, collega of in interactie met de klant / leidinggevende binnen een organisatie is het iedere dag een uitdaging en meteen ook de meest afwisselende job die je maar kan bedenken. Je wordt geconfronteerd met uiteenlopende situaties en diverse mensen en iedereen heeft wel iets te zeggen. Maar hoe reageer je hier op, hoe luister je, waarop moet je letten en wat antwoord je best in bepaalde situaties.
In deze praktijkgerichte opleiding leren we hoe te communiceren. Ook het belang en het voordeel van een goede communicatie wordt geoefend. In het bijzonder wordt geoefend met verbindende communicatie naar zowel de collega’s, klanten en zichzelf toe. Enige mildheid naar zichzelf toe kan wonderen doen.
Inhoud
- Communicatiecirkel
- Verbaal versus non-verbale communicatie
- Observeren en interpreteren – Luisteren (actief en empathisch)
- Beïnvloedende factoren van de communicatie
- Verbindend communiceren toegepast op de werkvloer
Methodiek
- Visuele voorstelling van de communicatiecirkel en bespreking
- Aan de hand filmmateriaal / opdrachten komen we tot de begrippen verbale en non-verbale communicatie
- Bouwstenen verbindende communicatie (waarneming, gevoelens, behoeften, verzoek) worden geoefend aan de hand van de dansvloer
- Via film of foto gaan we observeren en interpreteren
- Via leergesprek en casussen vanop de werkvloer worden de beïnvloedende factoren duidelijk
Resultaat
- Je kan de communicatiecirkel uitleggen
- Je kan onderscheid maken tussen verbaal en non-verbaal communiceren
- Je kan observeren en interpreteren
- Je kan de bouwstenen van het verbindend communiceren toepassen
- Je kan actief en empathisch luisteren
Duurtijd
2 dagdelen ( 2* 3,5 u)
Locatie
In de organisatie of gehuurde externe
locatie in stad of gemeente naar keuze.
Prijs
Subsidies VVSG – Diverscity – boeken bij De Gestreepte Giraf // niet leden gelieve contact nemen met TalentIndex