Succesvol aligneren van bedrijfscultuur,
merkidentiteit en organisatierealiteit

Op 1 lijn

Een nauwe samenhang tussen bedrijfscultuur, merkidentiteit en de realiteit van een organisatie is essentieel voor succes en duurzaamheid. Een bedrijfscultuur vormt de kern van een organisatie, terwijl de merkidentiteit het externe imago vertegenwoordigt dat een organisatie wil uitdragen. Het aligneren van deze elementen met de werkelijkheid van de organisatie zorgt voor consistentie, geloofwaardigheid en vertrouwen, zowel intern als extern. Het versterkt bovendien de interne cohesie en betrokkenheid van medewerkers, wat leidt tot een positieve werkomgeving en hogere productiviteit. Extern draagt het bij aan een consistente en authentieke merkbeleving, wat het vertrouwen van klanten en stakeholders vergroot en de concurrentiepositie van de organisatie versterkt.

In deze opleiding bespreken we waarom het creëren van alignment tussen bedrijfscultuur, merkidentiteit en realiteit van vitaal belang is voor een organisatie en hoe HR-medewerkers, leidinggevenden en management hieraan kunnen bijdragen. Door het begrijpen en effectief toepassen van alignment-principes kunnen organisaties een sterke, coherente en geloofwaardige identiteit opbouwen die de basis vormt voor langdurig succes en groei.

Vlaams Opleidingsverlof

Deze opleiding komt in aanmerking voor subsidies binnen het Vlaams Opleidingsverlof.

Opgelet: om recht te hebben op Vlaams opleidingsverlof, moet een werknemer binnen een periode van 365 dagen voor minstens 32 uur opleiding ingeschreven zijn. Dit mogen verschillende modules zijn die een totaal van 32 uur bestrijken.

Inhoud

  • Identificatie van de kernwaarden en merkidentiteit van de organisatie.
  • Analyse van hoe waarden en identiteit worden gecommuniceerd naar zowel interne als externe stakeholders.
  • Onderzoek naar de bestaande bedrijfscultuur en hoe deze overeenkomt (of niet) met de kernwaarden en merkidentiteit.
  • Ontwikkelen van strategieën om de bedrijfscultuur en merkidentiteit af te stemmen op de werkelijkheid van de organisatie.
  • Implementeren van concrete acties om alignment te bevorderen, zoals training en ontwikkeling, communicatie en beloningsprogramma’s.

Methodiek

  • Interactieve PowerPointpresentatie met visuele voorbeelden.
  • Leren via ervaringsuitwisseling.
  • Casestudies en best practices.
  • Praktische oefeningen en brainstormsessies.
  • Opmaak van een individueel actieplan ter toepassing van het geleerde.

Resultaat

  • Deelnemers kunnen de kernwaarden en merkidentiteit van de organisatie identificeren en begrijpen.
  • Deelnemers weten hoe waarden en identiteit naar zowel interne als externe stakeholders gecommuniceerd kunnen worden.
  • Deelnemers beschikken over vaardigheden om de bestaande bedrijfscultuur te onderzoeken en strategieën te ontwikkelen om deze af te stemmen op de werkelijkheid van de organisatie.
  • Ze kennen methoden om concrete acties te implementeren, zoals training en ontwikkeling, communicatie en beloningsprogramma’s, om alignment te bevorderen.
  • Deelnemers kennen methoden om het alignment-proces te evalueren en voortdurend te verbeteren.

Duurtijd

1 dag (8u)

Locatie

In de organisatie of op een gehuurde externe locatie in stad/gemeente naar keuze.

Prijs

1.380€/dag (excl. BTW en verplaatsingskosten).

Subsidies Vlaams Opleidingsverlof:
bespaar 170,40€/dag/deelnemer.

Bekijk hier onze handleiding.

Praktische info

Geschikt voor HR-professionals, managers en leidinggevenden.
Aantal deelnemers: min. 6 / max. 12