Schoenen in de ijskast! Wat nu?

Omgaan met personen met dementie.

Gepast kunnen reageren op een klant of zorgvrager die agressief uit de hoek komt is geen evidentie. Wij leren jou hoe en wanneer je het best confronteert, onderhandelt en meebeweegt. Via belangrijke inzichten vanuit de psychologie leren we jouw grenzen te duiden aan anderen.

We gaan aan de slag met ervaringen uit het werkveld en herkaderen deze aan de hand van rollenspelen. Hierin kan je ervaren hoe fijn het is om jouw eigen grenzen op een respectvolle wijze te communiceren en te hanteren.

Inhoud

  • De actuele noden en veranderingen in de zorg voor demente zorgvragers
  • Oorzaken en uitingsvormen van dementie
  • Communicatie met demente zorgvragers
  • Benaderingsvormen
  • Zelfzorg, hulp vragen en rapporteren

Methodiek

  • PowerPoint en filmfragmenten bevatten de noden en wijzigingen in de zorg van dementen
  • Oorzaken en uitingsvormen komen aan bod via leergesprekken en het uitwisselen van ervaringen
  • Simulatiespel en gevalsmethode worden gebruikt om de communicatie aan te leren
  • Dementie memory spel faciliteert de kennis van de benaderingsvormen
  • Via tips , voorbeelden en oefeningen wordt het belang van zelfzorg , hulp vragen en rapporteren uitgelegd

Resultaat

  • Je kan aangeven wat een niet pluis situatie is
  • Je kan je werkorganisatie aanpassen aan je demente zorgvrager
  • Je kan communiceren met een demente zorgvrager
  • Je kan een aantal benaderingswijzen van dementen toepassen
  • Je bent in staat tot goede zelfzorg, ja kan hulp vragen en je kan goed rapporteren

Duurtijd

2 dagdelen ( 2* 3,5 u)

Locatie

In uw organisatie of op
een gehuurde externe locatie in
stad of gemeente naar keuze.

Prijs

Subsidies VVSG – Diverscity  – // niet leden gelieve contact nemen met TalentIndex

Praktische info

Geschikt voor logistieke en verzorgende medewerkers in de thuiszorg.
Aantal deelnemers: min. 6 / max. 12