Stralend contact
Klantgerichte communicatie
Huishoudhulpen staan in nauw contact met klanten tijdens het uitvoeren van hun taken. Het is dan ook essentieel dat ze beschikken over de nodige communicatievaardigheden om een positieve ervaring voor klanten te waarborgen, conflicten te vermijden of op te lossen, en een sterke professionele relatie op te bouwen. Door goede communicatie kunnen huishoudhulpen de behoeften en verwachtingen van klanten beter begrijpen en erop reageren, wat resulteert in een hogere klanttevredenheid. Door te leren hoe ze assertief en respectvol kunnen communiceren, kunnen zij situaties waarin klanten ontevreden zijn of vragen hebben, adequaat aanpakken en oplossen, waardoor het vertrouwen in de dienstverlening wordt versterkt.
Inhoud
- Basisprincipes van effectieve communicatie:
-
- Eerste indruk.
- Actief luisteren.
- Het belang van non-verbale communicatie.
- Omgaan met feedback.
- Op een gepaste manier reageren op klantensituaties.
- Op een gepaste manier communiceren met de consulent.
- Rollenspelen om het geleerde praktisch in te oefenen.
Methodiek
- Er wordt gebruik gemaakt van PowerPoint, foto’s/afbeeldingen, tekeningen, actieve leergesprekken en er is een continue interactie met de groep.
- Aan de hand van oefeningen en praktische toepassing van de geleerde concepten stimuleren we de deelnemers om actief aan de slag te gaan met de geziene materie en te
oefenen in hun eigen werkcontext. - Er wordt tijdens de opleiding voldoende ruimte voorzien voor eigen inbreng en toepassingen.
- We werken steeds met situaties vanop de eigen werkvloer zodat de kennis meteen ’s anderdaags kan geïmplementeerd worden.
Resultaat
- Je kent het belang van effectieve communicatie bij het verlenen van diensten aan klanten.
- Je bent vertrouwd met de principes van klantgerichte communicatie.
- Je kan actief luisteren toepassen door de boodschappen van klanten volledig te begrijpen, vragen te stellen ter verduidelijking en samenvattingen te geven om te laten zien dat ze hebben begrepen hebben wat er is gezegd.
- Je kan jouw non-verbale communicatievaardigheden aanpassen.
- Je kan feedback constructief ontvangen en hier effectief op reageren om jouw prestaties te verbeteren.
- Je ontwikkelt een empathische houding ten opzichte van klanten, waarbij je begrip toont voor hun behoeften, gevoelens en perspectieven.
- Je kan kritisch naar je eigen
communicatievaardigheden en houding kijken, en staat open voor feedback om jezelf voortdurend te verbeteren.

Groep
Minimum 6 deelnemers
Maximum 15 deelnemers

Locatie
In jouw organisatie of op een gehuurde
externe locatie in stad/gemeente naar keuze

Prijs
€ 680 / 4u / groepsopleiding / incompany.
Prijs inbegrepen: BTW, verplaatsing en
didactisch materiaal.
Subsidiëring Opleidingsfonds en Vorm
DC. Eerkenningsnr. VG_E_06664- ° 24
mei 2024.
Praktische info
Geschikt voor huishoudhulpen werkzaam in de dienstencheque sector.
