Hoe krijg ik het gezegd

Voeren van moeilijke gesprekken

Tijdens deze opleiding gaan we inzoomen op het feit dat je als medewerker, collega of in interactie met de klant/leidinggevende binnen een organisatie iedere dag voor een uitdaging staat op het vlak van communicatie. Je wordt geconfronteerd met uiteenlopende situaties en diverse mensen en iedereen heeft wel iets te zeggen. Maar hoe reageer je hier op, hoe luister je, waarop moet je letten en wat antwoord je best in bepaalde situaties.

In deze praktijkgerichte opleiding leren we hoe te communiceren. Ook het belang en het voordeel van een goede communicatie wordt geoefend. In het bijzonder wordt geoefend met verbindende communicatie naar zowel de collega’s, klanten en zichzelf toe. Enige mildheid naar zichzelf toe kan wonderen doen. 

Inhoud

  • Communicatiecirkel en beïnvloedende factoren van communicatie.
  • Verbale versus non-verbale communicatie.
  • Observeren en interpreteren.
  • Luisteren (actief en empathisch).
  • Verbindend communiceren toegepast op de werkvloer.

Methodiek

  • Theorie aan de hand van interactieve presentaties.
  • Visuele voorstelling van de communicatiecirkel.
  • Filmmateriaal, opdrachten en casusbesprekingen.
  • Praktische oefeningen en rollenspelen.
  • Leergesprekken.

Resultaat

  • Je kent de basis van het verbindend communiceren.
  • Je kan helder communiceren met de andere en ook met jezelf.
  • Je staat zelfzekerder op de werkvloer.
  • Je kan actief en empathisch luisteren.
  • Je durft meer zaken bespreekbaar te maken.

Duurtijd

2 dagdelen (2*3,5u)

Locatie

In jouw organisatie of op een gehuurde externe locatie in stad/gemeente naar keuze.

Prijs

Subsidies VVSG – Diverscity
Niet-leden: neem contact op met Talentindex.

Praktische info

Geschikt voor elke medewerker.
Aantal deelnemers: Min. 6 – Max. 12

Ontdek de opleiding op de Gestreepte Giraf.